Pred utokom na WTC Americke feministky upozornovali na nasilie pachane na zenach v Afganistane a na suvislost medzi nasalim pachanym na zenach, nasilim vseobecne a tiez faktormi, ako je napr. politicka nestabilita apod. Mnohe feministky su presvedcene o tom, ze spolocnost, ktora toleruje jednu formu nasilia ma sklon riesit nasilne aj mnohe dalsie problemy a fakty to potvrdzuju: V krajinach, kde je domace nasilie obmedzene, kde zeny maju podiel na verejnych aktivitach, je aj vacsia socialna, politicka a ekonomicka stabilita.
Analogicky mozeme tuto suvislost aplikovat aj na nasilie pachane na rasovych a narodnostnych mensinach, alebo na akekolvek ine nasilie, ktore je viac ci menej v spolocnosti tolerovane. A nasilim by sme nemali oznacovat len fyzicke nasilie, ale napr. aj slovne utoky, pripadne diskriminaciu.
Na Slovensku tolerujeme vselico, mozno nie legalne, ale v beznom zivote urcite. Ak manzel zbije manzelku za to, ze mu bola neverna, mozeme si povedat, ze si to "zasluzila". Podobne je to s nasilim na detoch a na Romoch. Ak by teda nastala napr. taka situacia, ze by sa do mesta, kde je mnoho neprisposobenych Romov pristahovali skini a Romovia by zo strachu pred nimi odisli, povedalo by si mnoho ludi, ze je to dobre, a tym by schvalili a upevnili autoritu skinov.
Podobne je to s nepriamym nasilim pachanym na narodnostnych mensinach, v horsom pripade na celych narodoch. Som presvedcena, ze vyroky despotickeho primatora Ziliny J. Slotu na adresu Madarov mozu byt interpretovane ako nasilie - ved napokon sa jedna o slovny UTOK. Jeho podivne vyjednavanie s obcanmi pri vykupe pozemkov, udajne utoky proti polskym turistom, ... - a Zilincania by Vam vedeli rozpravat o mnohych dalsich (za predpokladu, ze by ste to na nich nepozalovali) - nad tym vsetkym je nutne sa zamysliet. Slotov prejav na verejnosti je predmetom posmechu, ale nie seriozneho vysetrovania a pravneho zasahu. To je urcite forma tolerancie. A ako to v Ziline nasledne vyzera? Autokrat a despota Slota je schopny obyvatelom vlastneho mesta povedat, aby sa splachli (alebo take nieco) a ze ich protest proti postaveniu ozrudnej sochy narodneho buditela je marny. Zilina je rozhodne nedemokraticke mesto a za sucasneho stavu je zmena velmi narocna a nepravdepodobna (ako to uz v podobnych rezimoch byva). Bude musiet niekto zomriet, ked zranenia nestacia?
Zilina nie je len problem Zilincanov. Slota a aj jeho nazory a vyroky su na Slovensku dobre zname, nikto proti nim nic nepodnika, takze su tolerovane. Ak sa vratim k teorii, ktoru priklad Ziliny len potvrdzuje, mozeme povedat, ze nasilie tolerovane na Slotovi moze suvisiet s nasilim, ktore spachali nedavno skini na studentovi Danielovi v Bratislave. Ak sa proti nasiliu razne nezakroci, neprekvapilo by ma, keby sa rozrastlo a keby skini svoju nenavist (povodne nasmerovanu na Hippies) rozsirili aj na dalsie spolocenske skupiny - ludi, co maju dlhe vlasy, co sa obliekaju ako Hippies, na studentov?
Dufam, ze na Danielov pripad sa nezabudne, tak ako sa zabudlo na polskych turistov, ktori boli v Ziline zvlastne napadnuti. A dufam, ze sa proti skinom, Slovenskej pospolitosti, Slotovi, nasilnym manzelom, atd. patricne zakroci!
Poznamka: Je vobec nejaka forma nasilia v demokratickej spolocnosti pripustna? Som presvedcena, ze nie! Je vsak potrebne sa poriadne zamysliet nad definiciou nasilia.